Naprawa uchwytu wysprzęglika

Udostępnij


Otóż problem wydaje się być poważny (na pierwszy rzut oka, a właściwie podczas wciśnięcia pedału sprzęgła)

któregoś pięknego dnia wybrałem się w teren. I na tym się zakończyło, nie dojechałem. Przy wciśnięciu pedału sprzęgła coś głośno strzeliło pod maskę. Okazało się, że mogę wciskać pedał bez wysprzęglania. Pedał stracił swój opór. Latało jak głupie. Po krótkich oględzinach okazało się, że obudowa wysprzęglika się posypała i metalowy uchwyt pękł. Dotargałem samochód na lince do garażu. Tu zaczęło się główkowanie, co by z tym zrobić. Trzeba kupić nowy wysprzęglik wraz z uchwytem – pomyślałem. Wszedłem na allegro i niestety – wysprzęglik 350zł + uchwyt ok. 100zł. Łącznie 450 zł + wymiana. Po dłuższych oględzinach pomyślałem, że nie ma sensu kupować nowego jeśli ten jest sprawny, tylko się nie trzyma na swoim miejscu. Postanowiłem “uchwycić” go.

Pierwszy krok to wciśnięcie trzpienia do środka wysprzęglika. Nie było to takie proste, ponieważ ciśnienie w układzie jest na tyle wysokie, że ręcznie nie dało się go wcisnąć. Odchyliłem więc uszczelkę, trochę płynu uleciało i ciśnienie spadło na tyle, że można było już go wsadzić. Drugim krokiem była naprawa metalowego uchwytu. W tym celu naprostowałem pęknięcie. zostało elegancko zaspawane. No tak, ale co z plastikową obudową wysprzęglika? Otóż oryginalne gniazdo na wysprzęglik ma kształt półksiężyca. Dospawałem kawałek metalowej blaszki, która była wyprofilowany na drugą część półksiężyca. W ten sposób, po umiejscowieniu wysprzęglika w gnieździe można było przejść do etapu zaspawania. Po spawaniu uchwyt zamykać się w cały księżyc utrzymując wysprzęglik w jednej pozycji. Gniazdo przykręcone. Trzpień należy wsadzić w jego miejsce, czyli wajcha, która odciąga. Na końcu tej wajchy jest małe gniazdo na końcówkę trzpienia, należy je tam wcisnąć. Nastąpnie uzupełnienie płynu (który wcześniej trochę spuściliśmy). Ja użyłem hamulcowego płynu DOT-4. Po zalaniu należy układ odpowietrzyć i sprawdzać czy wysprzęglik działa tak jak powinien (powinien poruszać wajchą na tyle, by sprzęgło mogło działać).

 

Udostępnij